خلاصه ماشینی:
از این پس درست مانند نسخهء لندن و ادبیات است: آغاز:بسمله،الحمد للّه الذی دلّنا علی قواعد الرشاد و هدانا الی ضوابط السداد و الصلوة و السلام علی اشرف البریات و افضل اهل الارض و السموات محمد و آله و اصحابه الذین بموالاتهم تقبل الصلوات و ببرکاتهم تستجاب الدعوت،و بعد این خلاصهایست مسمی بتذکرة الملوک مشتمل است بر دستور العمل خدمت هریک ارباب مناصب درگاه معلی موافق از منهء سلاطین صفویه که در این وقت حسب الامر الاعلی به طریق اجمال و استعمال به موقف عرض میرساند محتوی است بر پنج باب و خاتمه باب اول در بیان شغل ملا باشیگری و اهالی شرع دار السلطنه دار السلطنة اصفهان و این باب مشتمل است بر پنج فصل.
مقالهء دوم:در ذکر جمعی که ایشانرا مقرب الحضرة نویسنده در دو صنف: صنف اول-در چهار فصل: 1-در بیان شغل ایشک آقاسی باشی حرم.
2-دستور الملوک که من در نشریهء کتابخانهء مرکزی دانشگاه(4:420)نسخهء آن را وصف کردهام و در آنجا گفتهام که گویا این کتاب بخش نامهمانندی بوده و شاید در آغاز دوران صفوی آن را بنگارش درآورده بودند و در هر دوری هم از روی آن مینوشته و دیباچهء آن را بنام پادشاهی میکردهاند چنانکه مؤلف ما محمد رفیع انصاری مستوفی الممالک این نسخه را بنام شاه سلطان حسین ساخته است،با اینکه در خود آن از این پادشاه به عنوان شخص درگذشتهای یاد میشود،پیداست که در متن آن دست بردهاند.
باید این ملا باشی همان نواب صدر خاصه آقا میرزا محمد باقرای مدرس مدرسهء سلطانی چهار باغ و مصاحب شاه سلطان حسین باشد که در 1118 زنده بوده(گنجینهء آثار تاریخی اصفهان فهرست نامها) و چنانکه در تذکرة القبور گزی(چاپ دوم ص 104)آمده است در ع 1/1127 در گذشته و در تکیهء خاتون آبادیها اطاق دوم دست چپ بخاک سپرده شده است.